50 perc Sebesvári Lászlóval – ennyi ideig volt szerencsém faggatni életéről az Év Menedzsere díj első győztesét, a Petőfi Nyomda, majd a Zalai Nyomda volt vezérigazgatóját. Az interjú az InnerTalent kihívások keretén belül készülhetett el.

A Jövőt Építők Generációja Egyesület minden félévben felvételit hirdet, amikor is a fiatal tehetségek csatlakozhatnak közösségünkhöz. A felvételi keretén belül megálmodott bevonó program alatt a friss bevonós tagoknak számos kihívást és feladatot kell teljesíteni, hogy a program végén teljes értékű JÉG-taggá válhassanak. Az egyik feladat úgy szól, hogy készítsünk interjút egy általunk sikeresnek tartott személlyel az én választásom pedig Sebesvári Lászlóra esett.

Jelenleg Sebesvári László az Interim Quality Management Kft. vezetési tanácsadó cég ügyvezetője. Beszélgetésünk fókuszában az eddig elért üzleti sikerei álltak.

Vajon miből áll a siker Sebesvári László szerint?

Sok, változó láncszemből áll össze, melyek közül nem lehet csak egy-kettőt kiemelni. Mindenekelőtt fontosnak látja, hogy egy szakmailag és emberileg elismert, nagyra tartott példakép legyen előttünk, akiről példát lehet venni. Tűzzünk ki magunk elé egy reális “lehetőleg számszerű” célt. Szóba került a korabeli Magyar Hírlap egy Petőfi Nyomdáról szóló cikkének sora, miszerint ’95-ben Sebesvári László a következőt nyilatkozta: “azt tűztük ki célul, hogy vezető hazai vállalatból meghatározó regionális társasággá fejlődjünk.”

Célok
Sebasvári László egy számszerű cél meghatározását hangsúlyozza!

Ez egy számszerű cél volt, ugyanis nem csak a területi lefedettséget jelentette, hanem akkoriban egy 20 milliárd forint forgalmú céget is. A siker további kulcseleme a munkatársak megfelelő megválasztása is, akikkel együtt megszerezzük a célhoz szükséges eszközöket. Beszélgetőpartnerem fontosnak látja, hogy mindig versenyben legyünk – akár a saját helyünkért is. Ahhoz, hogy tudjuk magunkat pozicionálni másokkal szemben, kiemelkedően kell teljesíteni.

Egy ösztönző rendszer meghatározása is közelebb vihet a sikerhez. Érdemes csapatunk elé állítani egy erős ösztönző célrendszert mind erkölcsi, mind gazdasági értelemben. Erre példaként jött fel az opciós részvényrendszer. Ha a cég sorsát potenciálisan meghatározó összes személy rendelkezik részvénnyel, beleértve a középvezetőket is, akkor sikeresebb a munka a motiváltság miatt. Gondoljunk csak bele, ha részvényesek vagyunk és növeljük a cég értékét a saját munkánkkal, akkor a mi saját értékeink, vagyonunk is növekszik, és ez pozitívan kihat a munkánk minőségére és intenzitására. Sebesvári ezt az ösztönző rendszert alkalmazta a 90-es években Magyarország vezető csomagolóanyag gyártójánál, a Petőfi Nyomdában, majd a 2000-es években a társvezetővé növekvő Zalai Nyomdában.

Szóba került a siker további tényezőjeként a befektetett munka mennyisége. Szintén egy korábbi cikkben olvastam, hogy Sebesvári Úr a Petőfi Nyomda első embereként 11-12 órát dolgozott naponta, amit egészen hihetetlennek tartok összehasonlítva az átlag 8 órás munkaidőkkel és a diákság méltatlankodásával – a heti 36 tanóra miatt.

Rákérdeztem a mélypontokra is. A 2008-ban kirobbant pénzügyi gazdasági válság került említésre. A Zalai Nyomda egykori vezérigazgatója megoldásként, a helyzet kezeléseként, erős “turn around”-ot, a cég átszervezését és a tőkeszerkezet megváltoztatását látta. A válság előtti viszonylagos pénzbőség tette lehetővé az állandó fejlesztéseket, növekedést, majd fordult a kocka, új stratégiára volt szükség.

Végül a korábbi 100%-os tulajdonlásról, kontrollról való lemondás jelentette a megoldást. Technikai megoldásként egy multinacionális stratégiai befektetőt választottak partnernek, alaptőke-emeléssel és a stratégiai célok 5 évre előre tekintő meghatározásával. Ez a változás, folyamat lehetővé tette a Zalai Nyomda számára a nehéz időszak átvészelése után a további dinamikus növekedést, méghozzá úgy, hogy a menedzsment egyetértésén alapult a döntés és saját választásuk szerint vihették tovább a céget. “Jó választás volt.” – Sebesvári László még a mai napig is így tekint a válság után választott új stratégiára.

Ez az összefoglaló valóban csak néhány tételmondatot tartalmaz a majd 1 órás beszélgetésünkből, melynek során első kézből tanulhattam főként két kiemelkedő nyomdaipari cég történetéről. Hogy miért vélem sikeresnek interjúalanyom? A kérdésre szerintem kielégítő választ ad az első bekezdés.

Köszönjük szépen, hogy időt szántál rá és végigolvastad ezt a cikket, illetve Sebesvári Lászlónak is szeretnénk megköszönni, hogy rendelkezésünkre állt! Reméljük, hogy sok ember számára tudtunk motiváló információkat szolgáltatni, amivel könnyebben jön az akarat és elhatározás a kemény munkához!

Hasonló jellegű cikk több is található a JÉG Blog oldalán. Ehhez tudjuk ajánlani a BabyPurp feltalálójával, Dr. Tálas Lászlóval készült interjúnkat, melyet ezen a linken tudtok elolvasni! Még több JÉG tartalomért kövesd be Facebook és Instagram oldalunkat! Várunk legközelebb is!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here